This website uses cookies

This website uses cookies to improve user experience. By using our website you consent to all cookies in accordance with our Cookie Policy.

Some cookies on this site are essential, and the site won't work as expected without them. These cookies are set when you submit a form, login or interact with the site by doing something that goes beyond clicking on simple links.

We also use some non-essential cookies to anonymously track visitors or enhance your experience of the site. If you're not happy with this, we won't set these cookies but some nice features of the site may be unavailable.

News

Calendar

Télécharger le fichier ".ics" des dates d'agenda de l'IRG, compatible avec Google Calendar

Schedule

  • Finance and Accounting Section meeting No. 1

    from 1:30pm to 3:30pm (place to be confirmed)

  • IRG General Meeting

    from 9:30am to 17:00pm, UPEC

  • Strategy, HR and Logistics Section meeting No. 1

    from 9:00 am to 12pm at UPEC (room to be confirmed)

  • Finance and Accounting Section meeting No. 2

    from 1:30pm to 3:30pm (Place to be confirmed)

     

  • Strategy, HR and Logisctics Section meeting No. 3

    from 9am to 12pm at the University Gustave Eiffel, room B207

Archives

Appel à communications - Journées de recherche IRG

Innover pour une finance responsable et durable

Vendredi 27 novembre 2020 à l'Université Gustave Eiffel (Campus de Champs sur Marne)

En raison des circonstances exceptionnelles liées à la crise sanitaire que nous traversons, l'appel à communications est prolongé jusqu'au 28 juin 2020.

Chers collègues,

Au moment même où nous vivons une crise sanitaire et économique sans précédent, de nombreuses questions se posent sur la transition du secteur bancaire et financier vers une finance plus responsable et durable. Nous attirons votre attention sur l’appel à communications ci-joint qui interroge notamment le rôle des différentes formes d’innovation portées et utilisées par les acteurs de la finance pour contribuer à une finance durable et responsable.

L’objectif de cette journée est de discuter de la façon dont les différentes formes d’innovation portées et utilisées par les acteurs de la finance peuvent contribuer à une finance responsable et durable.

Que vous soyez chercheurs en finance, en entrepreneuriat, en stratégie, en marketing, en contrôle de gestion, en gestion des ressources humaines ou encore en systèmes d’informations, vos contributions sur les innovations dans le secteur bancaire et financier, sont les bienvenues !  L’esprit de cette journée d’étude est d’être ouverte à toutes les disciplines des sciences de gestion et de donner l’opportunité aux participants de discuter de leurs travaux et d’interagir pour construire des projets de recherche communs.

Le comité d’organisation 

Faten Ben Slimane, Sondes Mbarek, Valérie Pallas et Donia Trabelsi

Télécharger l'appel à communications

Plateformes, communautés et écosystèmes à l’ère du numérique

Mardi 15 décembre 2020 à l' IAE Gustave Eiffel, UPEC

Le colloque "Plateformes, communautés et écosystèmes à l’ère du numérique" organisé par l'IRG se tiendra le 15 décembre 2020 à l'IAE Gustave Eiffel (Créteil). Son objectif est d'inviter les chercheurs à considérer les effets des plateformes au niveau des multiples transformations qu’elles engagent au sein des communautés et des écosystèmes qu’elles tendent à générer. Ce colloque attend des contributions issues de toutes les sous-disciplines de la gestion (ressources humaines, stratégie, marketing, systèmes d'information, innovation, entrepreneuriat, etc.). Dans la mesure où il ne s’agirait pas de travaux de spécialistes, le colloque est également ouvert à des contributions issues d’autres disciplines (sociologie, économie, anthropologie, etc.) qui pourraient apporter un autre regard sur les phénomènes organisationnels. Dans tous les cas, une perspective critique sera appréciée.

Télécharger l'appel à communications                                                                            

Events

4ème édition du Colloque International Game Evolution (GIGE)

Les laboratoires Montpellier Research in Management (EA 4557) et Institut de Recherche en Gestion (EA 2354) ont organisé la 4ème édition du Colloque International Game Evolution (GIGE) « Ludopédagogie, Esport, Management » en ligne les 14 et 15 mai 2020. Cet évènement, unique dans le monde francophone, a rassemblé prêt de 160 participant·e·s autour de 5 sessions scientifiques et expertes afin de réfléchir sur le thème de la ludopédagogie dans les sciences de gestion. Le CIGE est soutenu à la fois par des organisations scientifiques (Groupe thématique MACCA Management, AIMS et AIM) et professionnelles (OMNSH, Push Start et AREFE). La 5ème édition est d’ores et déjà prévue pour 2021 !

Anne-Claire Chêne, from the Organizations, markets, institutions doctoral school, received the Jury Prize from the My thesis in 180 seconds competition (Paris-Est University regional final) for the presentation of her thesis "The role of practices in construction employee confidence in their organization: a case study ”prepared at the Institute for Management Research (IRG).

 

Researchers at the workshop "Enhancing the professional integration of migrants" organized by Sylvie Chevrier & Aurélie-Sara Cognat at the Gustave Eiffel University on January 9 and 10, 2020.

 

Tables rondes de la 3ème journée de l’IRG du 21 juin 2019

Review of the article « ‘This is serious’: Enacting authority during conversations », M@n@gement, 21(1), p. 611-645 - Allard-Poesi, F. & Laroche, H. (2018)

 

Professors invited in 2019-2020

  • BARMEYER Christoph, Passau University: "L'intégration des migrants qualifiés dans des entreprises en France et en Allemagne." (Integrating qualified migrants into companies in France and Germany)
  • TOÉ Mamadou, Ouaga2 Universit: "La gouvernance des entreprises" (Corporates governance)
  • STEVENOT Anne, University of Lorraine: "Country of origin effects and new financial actors: private equity investment and work and employment practices of French firms."
  • TCHAKOUTE Tchuigoula, Bordeaux University: "What drives provisioning behavior in microfinance institution?"
  • GAJEWSKI Jean-François, Lyon University: "Emotional responses to financial information."
  • DALLI Daniele, Université of Pisa: "Empathy in economics interactions: evidence from the accomodation industry." (Marketing Section, sept. 2019)
  • POMIES Anissa, Lyon EM : "Qualification and market dynamics: the case of specialty coffee shops in France." (Marketing Section, sept. 2019)
  • PINCHERA Valeria, Université of Pisa: The emergence of Italy as a fashion country." (Marketing Section, sept. 2019)
  • VANDENBULCKE Virginie, University of Louvain: "Les recommandations collaboratives personnalisées appliquées dans le secteur de la grande distribution." (Personalised collaborative recommendations applied to the retail sector) (Marketing Section, déc. 2019)

Prices and Awards in 2019-2020

  • PIERRONNET Romain, 2019 Thesis Price of the Cour des Comptes for his thesis "Les universités gèrent-elles leur personnel BIATSS ?" (Do universities manage their BIATSS staff?), defended in 2018 under the supervision of Frédérique  Frédérique Pigeyre and Stéphanie Mignot-Gérard.
  • VANDANGEON-DERUMEZ Isabelle and LEPINARD Philippe, Outstanding Theoritical Paper Award at the annual conferencce "Apprendre le management autrement: la ludopédagogie au service du développement des soft skills des étudiant.e.s." (Alternative perspective in teaching management: edutainment to develop students' soft skills)
  • BACHOUCHE Hajer, 2019 Cercle Marketing Client Award for her thesis "L'effet des stratégies d'empowerment sur les réponses attitudinales et comportementales des consommateurs participants envers la marque" (the effect of empowerment  strategies on the attitudinal and behavioural responses of the participating consumers toward the brand), defended in 2017 under the supervision of Ouilade Sabri
  • DE LASSUS Christeland MERCANTI Maria, Thil d’or for the best paper at the 2019 Etienne Thil Congress for their paper "Comment défendre le positionnement luxe d'une marque ? Le rôle clé du directeur artistique sur Instagram ». (How to defend a brand's luxury positioning? The key role of the art director on Instagram)
  • BACHOUCHE Hager, 1st Prize of the Grand Prix BVA in marketing research for her thesis "L'effet des stratégies d'empowerment sur les réponses attitudinales et comportementales des consommateurs participants envers la marque" (the effect of empowerment  strategies on the attitudinal and behavioural responses of the participating consumers toward the brand), defended in 2017 under the supervision of Ouilade Sabri
  • MUGEL Ophélie, 2019 UPE Thesis Special Prize for Companies for her PhD research
  • DICKASON Rebecca, (2019), Award of the Junior Researcher for her paper "Le travail émotionnel du secteur des services au champ de la santé : une question d’organisation(s) ?" (Emotional work from the service sector to the health field: a question of organization(s)?), presented at the Annual Day for Research of the Revue Internationale de Psychosociologie et de gestion des Comportements Organisationnels (RIPCO), 3 december, Paris.
  • de PECHPEYROU Pauline, (2020), « Marketing Trends Awards 2020 » for her research in digital marketing during the Inter-national Marketing Trends Conference held in January 2020 in Paris.
  • CHÊNE Anne-Claire, (2020), Jury prize of the international contest "My thesis in 180 seconds" organized by the Université Paris Est for her presentation of her thesis: "The role of organisational practices on trust in the organisation: a case study " under the supervision of Sylvie Chevrier.
  • Two certificates of excellency delivered on January 23rd 2020:

    SZPIRGLAS Mathias : The Book where you're the hero.

    LÉPINARD Philippe, SOLNIK Odile, GRISON Claire (student) et GHLIS Yakout (student) : EdUTeam Roleplay.

 

Newsletters